dinsdag 2 december 2008

3D in Jezus-Eik

Zaterdagavond... Eindelijk was het zover: DDD-montages van grotten in Zuid-Frankrijk en in de Joesteeted Naaits: TAG-area, Lechuguilla... ‘k Heb het echt voor concreties (vermoedelijk omdat ik er nog niet genoeg gezien heb in mijn speleoloven :-)) en beter dan dit wordt moeilijk... Daniel Chailloux en Michel Renda hebben me echt opnieuw doen wegdromen.

Ja, ‘k heb nog wat te leren als ik hun 3D-foto’s zie die op esthetisch oogpunt “af” zijn, quasi perfect in het 3D kader gemonteerd. Of 'k moet gewoon wat meer tijd spenderen in concretie-grotten :-) De technische aspecten en de fotografiemethodes die Michel en ik tijdens de projecties bespraken, hebben me een stuk wijzer gemaakt. 't Zal een keer interessant zijn om zijn methode te proberen. Veel van mijn info komt via het internet, maar er gaat toch niets boven een discussie met iemand die zelf de foto’s neemt.

De reacties op “Explositie” waren heel positief. Zoals ik het zag, contrasteerde het wat met de andere montages: De schilderijen van Anja Crommelynck tegenover de meest vreemde concreties. De Reseau de Fresnes tegenover Lechuguilla. Een documentaire tegenover een verkenning van talrijke droomgrotten. Iets luidere tegenover wat rustiger muziek. Enkele technische imperfecties tegenover bijna 100% verzorgd. Soms aparte 3D-effecten tegenover het klassieke werk.

Op het einde op het podium moeten komen met hen was echt te veel eer. En in al mijn kluts kwijt zijnd vergat ik toen de ganse organisatie te bedanken voor die avond. Een ganse 3D-installatie van Parijs naar Jezus-Eik krijgen (en terug!) is echt niet vanzelfsprekend, laat staan om zo’n zaal vast te krijgen. Bij deze: DANK! Dank voor de mooie avond en dank dat ik er ook deel mocht van uit maken!

Dit zal echt een heel mooie herinnering blijven. En ’t motiveert ook om verder aan 3D-projecten te werken...

Geen opmerkingen: