zaterdag 11 februari 2017

Vietnam 2017: Aankomst en eerste dagen

Onze eerste twee dagen in Vietnam zitten erop.
Ons avontuur begon met de vlucht tussen Brussel en Moskou, welke werd gevolgd door de vlucht naar Hanoi. Na het regelen van wat zaken en het bezichtigen van de stad vertrokken we de volgende dag richting onze eerste regio “Cao Bang” waar plannen werden gesmeed voor onze grotavonturen.

Inhoud:
Vlucht
Hanoi
Cao Bang

Brussel 09/02/2017 12:25, we waren er klaar voor, onze bagage was ingecheckt, de security check hadden we achter de rug en we zaten gezellig in het vliegtuig. Na nog enkele minuten wachten was het zo ver, ons vliegtuig vertrok richting Rusland.

Iedereen klaar voor vertrek

En we zijn vertrokken

Iets meer dan 3 uur later (rond 6 uur lokale tijd) landden we in Moskou.
De vlucht verliep goed, op een minpuntje na. Er was niets voorzien voor Heide die geen melk en gluten verdraagt, dit was opgelost door het delen van onze gluten/melk vrije voedingswaren.
In Moskou was het wat aanschuiven maar onze volgende vlucht haalden we ruim op tijd.

Op de vlucht naar Hanoi hadden we hetzelfde probleempje. De rest van de rust verliep rustig, behalve op de momenten dat Sara zich verschoot van Lieven (maar wie verschiet zich niet van Lieven).

Vrijdagmorgen rond 9 uur ’s morgens lokale tijd (3 uur ’s nachts in België) zijn we in Hanoi geland.

Hanoi

Ons eerste bezoek in Vietnam brachten we aan Vigmr (Vietnamese institute for geosciences and mineral resources). De komende maand zullen wij voor dit instituut gaan werken.
Op het instituut maakten we kennis met de lokale speleologen/geologen. Ook spraken we met Chung en professor Van (hoofd van het instituut) welke met ons bespraken welk gebied we gingen onderzoeken (hierover later meer). Ook ontmoeten we Tuin en Dong, twee Vietnamese speleologen die ons de komende weken zullen vergezellen op onze exploratietochten.
Na het inpakken van wat extra materiaal vertrokken we richting de binnenstad van Hanoi.
Uitpakken voor het instituut

Groepsfoto voor het Vigmr gebouw
Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en de tweede grootste stad van het land (bron:wikipedia).
Onze eerstvolgende stop in de stad was ons hotel, na wat uitpakken ging ik doen waar ik goed in ben: verdwalen. Toen ik eindelijk teruggekeerd was naar het hotel zijn we met zijn allen nog de stad ingegaan om eten te zoeken en de stad te bezichtigen.
Het hotel waar we verbleven, de bekabeling
was bijna over de hele stad aangebracht zoals hier te zien is

Mooie dikke bomen in het midden van de stad

Sainth Joseph's cathedral gebouwd door de franse kolonisten

Straatspel.
Sinds kort worden bepaalde straten in de binnenstad
autovrij gemaakt van vrijdagavond tot zondag
Lekker eten doen we hier al twee dagen lang

Team Spekul op wandel in het midden van de autovrije straat

Wie dacht dat België een verkeerschaos is moet eens komen rijden hier in Hanoi. De grote wegen zijn hier ongeveer  3 baanvakken groot en als er al aanduidingen staan dan worden deze maar als vage richtlijnen aanzien, de voertuigen zijn vrij homogeen verdeeld over de ganse breedte van de weg. De wegen zijn vermoed ik ook één richting, maar af en toe wordt dit ook aan de laars gelapt. Een ander opvallend kenmerk van het verkeer hier is de overweldigende aanwezigheid van brommertjes, denk aan het aantal fietsers in Leuven allemaal samen in 1 straat.

Op de voorgrond: de straatveger
Op de achtergrond: enkel van de vele brommers in de stad

Heel veel brommers in de stad

Deze morgen (zaterdag 11/02/2017) vertrokken we richting Cao bang.

Cao Bang

De regio Cao Bang is begrenst aan twee zijden door China en is gekend omdat Ho Chi Minh hier Vietnam terug binnen zou zijn gekomen om de Franse bezetter te verdrijven. Wij zijn hier omwille van het interessante karst gebied. De Vietnamese overheid wil van dit gebied een geologisch reservaat maken, wij zullen hiervoor de grotten verkennen en in kaart brengen om zo informatie in te winnen over de te beschermen gebieden.

Onze rit was vlot door de pas aangelegde wegen en het verkeer was veel rustiger dan in Hanoi, we zijn denk ik slechts 1 keer bijna van de baan gereden.

Onderweg naar Cao Bang

Aangekomen in ons hotel werd het speleomateriaal klaar gelegd. Alle touwen werden opgerold of gekit (in “kit”zakken gestoken), musketons en dergelijke worden klaargelegd en weggestoken en nog veel ander materiaal passeert onze handen. Na een deugddoende maaltijd werden ook de plannen voor morgen (zondag) besproken.
Hotel 1 in Cao bang,
wij sliepen in het andere gebouw aan de overkant van het plein

Kitten van de kitzakken

We moeten ons materiaal toch ergens leggen
Bespreking van de plannen voor morgen

David zei

2 Vietnamesen die jullie vergezellen, Tuin en Dong, of heet een van beiden Tuan?

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Pieter zei

Ja de eerste heet Tuan, er was een spellingsmisverstandje