zaterdag 27 oktober 2012

Mijn-herinneringen



Wij zullen later tegen onze (klein)kinderen kunnen zeggen dat

  • (o)pa nog in de mijn heeft gewerkt
  • we eerst al onze kleren en persoonlijke bezittingen moesten afgeven
  • ons dan oude versleten spullen in de plaats werden gegeven
  • het niet zo goed betaald was
  • we lang/laat moesten werken
  • het lang niet zeker was of je wel zou kunnen eten tussen twee shiften
  • vooraf onze gezichten en handen al werden zwartgemaakt
  • het veelal repetitief en/of nutteloos werk was
  • er veel werd geïmproviseerd
  • ondanks er veel "bazen" (geel-helmen) rondliepen;
    het immers niet altijd duidelijk was wat we moesten doen
  • er veel bevelen geroepen werden zoals: "stil, actie en stop"!
  • doen alsof je hard werkt echter meestal goed genoeg was
  • te hard met je houweel slaan immers niet goed was voor de wand;
    omdat dan de interieurdecorateur terug zwarte verf moest komen aanbrengen
  • de antraciet NAAR de mijn werd gebracht
  • bij gebrek aan antraciet ook houtskool werd aangevoerd
  • als er gevraagd werd van wie die grote houweel was niemand reageerde
  • echter op de vraag "van wie is die grote pik" allen opkeken
  • mijn-humor niet altijd mijn-vorm-van-humor is
  • wij toen al power-LED-lampen hadden;
    maar dat we dat moesten verbergen
  • ons batterijdoosje bijgevolg niet mocht te zien zijn
  • je dat dan maar achter in je (onder)broek moest verstoppen
  • de baron steeds het laatste woord had
  • hij ons liefst in bloot bovenlijf zag
  • ik toen nattigheid voelde
  • het de "kleedsters" waren die ons nat maakten (met een plantenspuit)
  • wie het koud had een roze badjas kreeg
  • ik toen nog meer nattigheid voelde (het druppelde waar ik stond)
  • je in gegeven omstandigheden elkaar toch wat argwanend begint te bekijken
  • zo'n batterijdoosje niet echt gemakkelijk zit
  • je hoopt dat het je batterijdoosje is dat je dan voelt
  • ze ons vooraf wel hadden gezegd dat we "in een nauw gat moesten wringen ..."
  • alles uiteindelijk eindigde met een mijn-gang-bang ...
  • "what happens in the mine, stays in the mine" niet van toepassing bleek te zijn
  • we expliciet moesten verklaren akkoord te gaan met de verspreiding van de gemaakte beelden
  • we op 't einde van de werkdag een pintje kregen.
  • het best leuk was om een dagje te figureren
    als mijnwerker op de set van Stijn Coninckx nieuwe film "Marina".


Epiloog:
Waarschijnlijk wordt het Zothuis voortaan evenwel UITGESLOTEN om te figureren ...
als je hebt gezien hoe vuil hij het geleende materiaal terugbracht!!!


Geen opmerkingen: